طراحان و حرفه‌ای‌های مسابقات هواپیماهای کاغذی از کشورهای مختلف دنیا در مسابقاتی تحت عنوان “ردبول پی‌پر وینگز” با هم به رقابت می‌پردازند.

این مجموعه مسابقات در هر کشور به صورت جداگانه معمولاً در بین دانشگاه‌های آن کشور ابتدا برگزار می‌گردد. شرکت‌کنندگان در این مسابقات ابتدا باید در مرحله مقدماتی از پس رقبای ملی‌اشان برآیند. سپس برندگان و انتخاب شدگان این مسابقات از هر کشور با دریافت کارت پرواز به رقابت‌های نهایی در “هنگر ۷” سالزبورگ اتریش دعوت می‌گردند.

از بین تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان در این نوع از مسابقات پرهیجان ۳ برنده خوش شانس از بین فینالیست‌های این رشته انتخاب می‌شوند و در یک مکان مشخص دور هم جمع شده و با رقابتی تنگاتنگ، هواپیماهای کاغذی ساخته خود را در برابر دید تماشاچیان به پرواز در می‌آورند و در نهایت بعد از چند ساعت مسابقه نزدیک، نتیج نهایی به شرکت‌کنندگان در مسابقه اعلام می‌گردد.

به عنوان مثال حدود ۱۰۰۰۰ شرکت‌کننده در فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ این مجموعه مسابقات از ۵۰ کشور دنیا شرکت کردند، که ۲۶۰ مسابقه مقدماتی برای تعیین نمایندگانشان در فینال رقابت‌ها برگزار گردید.

هدف آنها چیزی نبود جز راهیابی به مسابق فینال؛ جایی که برندگان نهایی در ۳ بخش ارزش‌یابی و معرفی می‌شوند: بیشترین مدت زمان پرواز، بیشترین مسافت طی شده و حرکات ایروباتیک.

توجه: به چالش کشیدن رکوردهای فعلی جهان باید مطابق قوانین بین‌المللی تصویب شده توسط اتحادیه هواپیماهای کاغذی (PAA) و ضوابط رکوردهای جهانی “گینس” صورت گیرد. اطمینان از یکسان بودن نتایج مسابقات مرحله مقدماتی در سطح جهانی نیازمند پیروی از قوانین رسمی “ردبول پی‌پر وینگز” است.

قوانین مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی:

۱- قوانین بیشترین مسافت طی شده

  • همه مسابقات باید در فضای سر بسته و دور از باد برگزار شوند.
  • هواپیماهای کاغذی باید تنها با یک تکه کاغذ ساخته شوند. اندازه استاندارد کاغذ، A4 و وزن استاندارد آن ۱۰۰ میلی گرم است. کاغذ تنها به واسطه تاخوردگی‌اش اجازه شرکت در مسابقه را دارد. پاره کردن، چسب زدن (چه چسب نواری چه چشب مایع)، بریدن، منگنه زدن و استفاده از شن و سنگریزه ممنوع است.
  • هواپیماهای کاغذی باید در محل برگزاری مسابق و با کاغذهای رسمی ساخته شوند.
  • هواپیماهای ساخته شده باید توسط یک نفر پرتاب‌کننده، بدون کمک کسی و از پشت خط‌کشی تعیین شده پرتاب گردد. رد شدن از خط‌کشی، خطاست. تماس پا با خط و هر نقطه‌ای جلوتر از خط‌کشی تعیین شده به هنگام پرتاب هم خطا محسوب می‌شود. نفر پرتاب‌کننده تنها می‌تواند زمانی از خط‌کشی رد شود که هواپیمای کاغذی به زمین و یا شیئی برخورد کند.
  • هر شرکت‌کننده حق دارد ۲ پرتاب داشته باشد. او هر دفعه می‌تواند از هواپیماهای متفاوت استفاده کند و پرتاب بهترش محاسبه خواهد شد.
  • بیشترین مسافت طی شده باید با متر نواری استاندارد یا امکانات لیزری‌ـویدئویی اندازه‌گیری شود. حد فاصل تعیین‌کننده در اندازه‌گیری، از پایه نقطه شروع تا اولین نقطه‌ای است که هواپیمای کاغذی به زمین یا هر شی‌ء دیگری برخورد کرده و در آنجا فرود می‌آید. نتایج باید بر حسب متر، میلی‌متر یا فیت باشند.

۲- قوانین بیشترین مدت زمان پرواز

  • همه مسابقات باید در فضای سر بسته و دور از باد برگزار شوند.
  • هواپیماهای کاغذی باید تنها با یک تکه کاغذ ساخته شوند. اندازه استاندارد کاغذ، A4 و وزن استاندارد آن ۱۰۰ میلی گرم است. کاغذ تنها به واسطه تاخوردگی‌اش اجازه شرکت در مسابقه را دارد. پاره کردن، چسب زدن (چه چسب نواری چه چشب مایع)، بریدن، منگنه زدن و استفاده از شن و سنگریزه ممنوع است.
  • هواپیماهای کاغذی باید در محل برگزاری مسابق و با کاغذهای رسمی ساخته شوند.
  • هواپیماهای کاغذی ساخته شده باید توسط یک پرتاب‌کننده، بدون کمک کسی و از منطقه‌ای ثابت و معقول پرتاب شود. هر دو پای پرتاب‌کننده هنگام پرتاب باید محکم روی زمین باشد.
  • دورخیز یا راه رفتن سریع هنگام پرتاب مجاز نیست. همین‌طور استفاده از وسیله پرشی یا هر چیز دیگری نیز مجاز نمی‌باشد.
  • هر شرکت‌کننده حق دارد ۲ پرتاب داشته باشد. او هر دفعه می‌تواند از هواپیماهای متفاوت استفاده کند و پرتاب بهترش محاسبه خواهد شد.
  • حد فاصل تعیین کننده در اندازه‌گیری بیشترین مدت زمان پرواز، بین لحظه‌ای است که ههواپیما از دست رها می‌شود و لحظه‌ای که فرود می‌آید. اولین نقطه‌ای که هواپیمای کاغذی به زمین یا هر شی‌ء دیگری برخورد کند و در آنجا فرود آید، نقطه پایانی محسوب می‌شود. نتایج باید بر حسب دهم ثانیه باشند.

۳- قوانین حرکات آیروباتیک

  • همه مسابقات باید در فضایی سربسته و دور از باد برگزار شوند.
  • بدنه هواپیمای کاغذی باید از کاغذ باشد اما هیچ محدودیتی در ارتباط با جنس، اندازه، تکنیک ساخت و مواد به کار رفته در ساخت هواپیماهای کاغذی وجود ندارد.
  • هواپیمای کاغذی نمی‌توانن با کنترل از راه دور هدایت شوند یا از انرژی ذخیره شده استفاده کنند. (باتری و …)
  • هواپیماهای می‌توانند از قبل ساخته و به محل برگزاری مسابقه آورده شوند.
  • هنگام پرتاب، هیچ محدودیتی در ارتباط با سعاع حرکتی پرتاب کننده وجود ندارد.
  • هر شرکت‌کننده برای جلب نظر داوران حداکثر یک دقیقه فرصت دارد.

معیارهای زیر از سوی داوران بررسی می‌شوند:

  • ساخت تکنیکی هواپیمای کاغذی
  • خلاقیت (هنر و طراحی)
  • نحوه پرواز هواپیمای کاغذی

داوران با مشاهده پرواز، بر اساس نحوه اجرای آن (به عنوان مثال شعاع حرکتی چرخش، حرکت موجی و حرکت دورانی)، ثبات و مدت زمان پرواز هواپیما امتیازاتشان را اعلام می‌کنند.

  • هر داور می‌تواند امتیازی بین ۱ تا ۱۰ را به شرکت کننده این بخش اختصااص دهد. تیم داوری از ۳ نفر تشکیل شده که هر عضو معیار متفاوتی با عضو دیگر برای امتیازدهی دارد. مجموع امتیازات این ۳ نفر، امتیاز نهایی هر شرکت‌کننده خواهد بود. این قوانین به طور رسمی از سوی “مدیر پرواز هواپیماهای کاغذی” که مسئول نظارت بر برگزاری منصفانه مسابقه است، تأیید و اجرا می‌شود. مشکلات و بحث‌هایی که توسط هر شرکت‌کننده مطرح می‌شوند، توسط اسن مسئول حل خواهند شد. او حتی می‌تواند رأی به برگزاری مجدد مسابقه دهد.

منبع: کتاب آموزش مهارت‌های ساخت آسان هواپیماهای کاغذی، تألیف و گردآوری مهندس محمد عسگری تپه